saya baru berkahwin,blh tuan berikan penerangan bagaimana untuk saya melayan suami mengikut syariat islam? saya nk tahu adab-adab berckp dgn suami, cara pergaulan dengan suami, cara melayan suami dengan baik dan segala2nya yang baik yang patut isteri lakukan terhadap suaminya, saya baru saja kehilangan mak beberapa bln yg lalu, jadi saya tak ada sape2 yang blh saya tanya ttg perkara ini..saya harap sgt saya dapat melayan suami saya dgn baik sekali…boleh tak tuan ajar saya dr mula smpai akhir..terima kasih

Di antara adab bergaul dengan suami adalah seperti berikut:i. Taat suami selagi beliau tidak menyuruh melakukan perkara maksiatii. Melayan suami dari segi zahir dan batiniii. Memahami kehendak suamiiv. Bercakap dengan nad suara yang baikv. Menghormati suami sebagai ketua keluargavi. Minta izin bila hendak keluar rumahvii. Menghormati mertua dan ipar duai serta keluarga suamiviii. Berhias untuk suamiix. Sentiasa menghiburkan suamix. Berdoa dan lain-lainBagi tujuan tersebut juga puan boleh mendapatkan buku-buku mengenainyatanggungjawab isteri yang banyak dijual di pasaran.

Soal Jawab Agama Berkaitan/ Related post or question:

  1. Apakah hukumnya jika si isteri tidak mampu melayan batin suaminya kerna kepenatan.tetapi di redhai oleh suami.adakah malaikat masih melaknatinya sehingga subuh?

  2. Assalamualaikum Wrt.Wbk,Saya ingin bertanya,adakah saya berdosa apabila suami ingin jimak,atas alasan saya tidak berkemampuan untuk memuaskan nafsu syahwatnya dan suami saya tidak tahu bahawa saya tidak cergas seperti dulu(putus haid)akibat pembedahan.Saya terpkasa melayan kehendak suami walaupun saya tidak selesa kerana sakit,kerana saya tidak mahu suami tinggalkan saya jika dia tahu perkara sebenar.

  3. Saya sering dipukul oleh suami jika berlaku pertengkaran. Dan saya sering meminta di lepaskan kerana tidak tahan dengan perlakuannya. Tetapi saya masih sayang. Setiap kali selepas pertelingkahan dan bila saya minta di lepaskan pasti hubungan kami akan baik dan bahagia seperti pengantin baru. Sehinggalah 2 bulan lepas suami saya melafazkan cerai setelah saya memaksa dan mengajarnya cara untuk melafazkan kerana saya terlalu geram. dan suami melafazkannya. akan tetapi setelah melafazkannya kami sama2 menangis dan menyesali apa yg berlaku. mlm berikutnya kami telah bersetubuh seperti pengantin baru lagaknya. Suami berasa ragu2 tentang hubungan kami lalu dia meninggalkan rumah dan hidup berasingan dgn saya. sedangkan perasaan kami tersiksa. tolong jelaskan segala2nya tentang apa yg telah saya typekan disini. terima kasih

  4. Assalamu’alaikum.Apakah hukum seorang isteri selalu keluar rumah tanpa izin suami untuk beribadat di masjid? Isteri mengandaikan bahawa dia bertujuan baik bukannya melakukan maksiat di luar. Perlukah isteri mendapat izin suami setiap kali dia ingin beribadat di masjid? Bagaimanakah cara terbaik yang boleh dipratikkan oleh suami untuk menangani masalah ini?

  5. apakah hukumnya kita sebagai tuan rumah dalam suatu majlis rasmi, tidak melayan tetamu yang datang, dengan alasan tetamu itu berlainan jantina?