Bolehkah suami isteri memanggil diantara satu sama lain dengan panggilan yang digunakan oleh anak, contohnya isteri memanggil abi untuk suami dan sebaliknya?

Sebaik-baiknya panggillah nama isteri atau suami dengan panggilan yangmesra dan baik.Ini kerana ia akan mengeratkan lagi hubungan di antarasuami isteri dalam rumahtangga.

Soal Jawab Agama Berkaitan/ Related post or question:

  1. askm..tiadak berapa lama lagi saya akan mendirikan rumahtangga.saya ingin bertanyakan apakah hukum sekiranya seorang isteri memanggil suaminya dgn panggilan ayah/papa/abang dll yang seumpamanya? Saya merasa musykil kerana ada pihak yang menyatakan boleh dan ada yang tidak boleh..ada juga yg berpendapat boleh sekiranya dgn tujuan mendidik anak dgn panggilan tersebut. sekian terima kasih

  2. saya dan suami telah berkahwin selama 4 tahun.sejak berkahwin kami tidak tinggal bersama dan hanya berjumpa dua kali sebulan .ini kerna saya masih tidak dapat mencari kerja dijohor dan suami menetap di sana.masalah saya ialah kami sering bertengkar kerana masalah kewangan dan suami selalu cemburu .saya tidak kisah berhenti kerja dan berpindah ke johor tetapi pendapatan suami tidak pernah mencukupi untuk kami tinggal bersama.Dia sering dibuang kerja dan selalu meminta wang daripada saya. dia memang jarang sekali memberi nafkah pada saya. sebaliknya saya yang selalu membantunya walaupun pendapatan saya juga kecil.bila bergaduh suami juga sering memanggil saya dengan perkataan kesat seperti ‘babi,setan dsb’.suami juga suka maki-maki orang lain jika orang itu berbuat salah padanya contohnya semasa memandu .saya tidak tahan dengan sikap suami yang kadang kala saya lihat hanya mementingkan diri sendiri.dah la saya banyak tolong dia tapi dia sanggup memanggil saya binatang.bila bergaduh saya banyak kali minta dilepaskan dan persoalkan tentang nafkah .tetapi suami saya kata dia tidak wajib bagi nafkah sebab saya bekerja boleh tak ustaz berikan pandangan .apakah tindakan yang harus saya lakukan ?bolehkah sekiranya saya menuntut cerai kerana suami sememangnya seorang yang tidak bertanggungjawab .

  3. assalamualaikum..kemusykilan saya ialah apakah hukum bagi seorang isteri jika kita memanggil suami kita dengan panggilan ayah atau sebagainya dan bukan abang bagi tujuan untuk mendidik anak yang masih kecil tetapi panggilan itu kekal sehingga anak itu besar sedangkan suami bukannya ayah..apakah hukumnya ustaz ?

  4. Saya ingin bertanya… Apakah hukum bg gelaran seseorg itu… seperti pasangan memanggil di antara satu sama lain seperti papa & mama, Ayah & ibu, Papa & Umi. Adakah ini di umpamakn seperti memanggil ibu / ayah kepada kite sendiri.

  5. salam..saya ingin mengetahui, apakah hukumnya sekiranya seseorang memanggil seseorang yang lain dengan gelaran yang buruk ataupun berunsur ejekan..?


Leave Your Comment

Your email will not be published or shared. Required fields are marked *


− one = 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>