Kebahagian diri

Kenapa membahagiakan orang sedangkan diri sendiri merana, engkau buat orang ketawa sedangkan diri sendiri menangis.

Hidup ini adalah sunnatulllah, jika kita berbuat baik untuk dunia maka kita akan mendapat kebaikan di dunia berupa kemasyuran, kekayaan dan pangkat.. Dan jika kita berbuat kebaikan untuk akhirat maka dia akan mendapat dunia dan juga akhirat sekali gus,

Kadang-kadang hidup dengan kemiskinan itu adalah nikmat dan bahagia jika kita tahu apa yang diingini dalam hidup ini. Orang islam amat beruntung dalam menangani kebimbangan seperti ini kerana keimanan terhadap Qadha dan Qadar Allah swt.

Teguhlah keimanan dalam diri kerana hanya dengan keimanan dapat diperoleh hidayah dan kebahagiaan. Dengan iman, andai dilanda badai sekalipun takkan goyah dengan takdir Allah.
Sifat marah atau bingung tidak akan dapat menyelesaikan masalah malahan akan mengeruhkan hati dan menjadi semakin panas. Malahan hidup diteruskan dengan kegembiraan kerana destinasi akhir adalah di akhirat kelak.

Kepantasan hidup didunia ini hanya dapat dinikmati jika menemukan kedamaian, kepuasan hati dan ketenangan hakiki. Malahan iman adalah lebih berkesan daripada ubat penenang ciptaan manusia..



Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.